Tillbaka efter pensionärslivet!

Den 26:e åkte jag till farmor och Lennart i Torrevieja, som ligger ganska nära Alicante här i Spanien. Jag satte mig på en buss här i Jerez de la Frontera och började min ca 65 mil halvvägs över Spanien all by myslef! Kan ni fatta det? Det kan knappt jag! Inte trodde jag för två månader sen ens att jag skulle våga att ta o åka iväg till ett annat land alldeles själv. Än mindre att vara borta i flera månader. Att jag sedan bestämer mig för att åka buss tvärs över Spanien, ett land där knappt någon kan prata engelska är helt obegripligt. Jag måste faktiskt säga att jag känner mig stolt över mig själv för en gång skull. Det känns riktigt bra. Jag har inte varit borta i en månad ens men känner mig redan så j*vla nöjd med mig själv, och det tänker jag inte hålla för mig själv! :) Precis vad jag vill uppnå!

Anyway, farmors internet är ju inge vidare bra och jag trodde att jag skulle få spader när man inte kan använda internet så mycket som man är van vid. Man blir lite handikappad. Men det visade sig att jag tyckte det var ganska skönt, jag kom liksom in i något slagt "pensionärsmood". Mina dagar såg ut såhär:

Fredag den 26:e: Jag packade mig väska och gav mig av. Bussresan var så spännande att jag glömde att äta, vilket resulterade i att jag mådde rent ut sagt skit när jag kom fram. Lennart hade massor av frågor och jag satt som en zombie i baksätet. Farmor fick påminna Lennart om att "Sanna orkar nog inte nu!" Den dagen var inte mer än bussresa, bussresa och bussresa!

Lördag den 27:e: Lennarts födelsedag! Men inte sjöng vi på morgonen och han fick faktiskt göra sin frukost själv, stackars Lennart. Klockan 10.00 började melodikrysset på P4. Obligatoriskt om man är med generationen Måssebäck de äldre. Klockan 11.00 rusade vi bort till Boulébanorna. Där satt jag i solen och njöt. Sista lördagen i månaden har de alltid lite "fest" och bjuder på smaksatta skorpor och vin där på Boulén. Sen sjöng alla för Lennart! Jag har fått lära mig att man sjunger "många lyckliga år" istället för "Uti hundrade år". Sånt är noga förstår ni, när man börjar komma upp i åldrarna. Sen var det hem och fixa för 65-års kalaset som väntade. Snart stod jag där, med 20 pensionärer, glada i hågen! Här spottar man inte i glaset!

Söndag den 28:e: Efter att håret slutat värka så åkte vi på marknad i Benijofar. Där inhandlades en del presenter. Kan ju dock inte avslöja vad :) Farmor klippte sig för 10 euro, det tyckte jag var väldigt bra!
När vi kom hem så lämnade jag och farmor en trött Lennart i fotöljen och gick på promenad i det fina vädret. Vi gick förbi Maj-Britt som bjöd in oss på vin. Lagom till vi kom hem hade Lennart gjort klart maten. Toppen tajming!

Måndag den 29:e: Dagen börjar med tidig stavning genom Mil Palmeras för att sedan ta oss en tripp för att åka och handla mat. Det var väl ungefär det vi gjorde den dagen.

Tisdag den 30:e: Stranddags! Och jag med min underbart bleka hy fick soleksem på halsen och kunde knappt vara i solen mer sen, gud så roligt! På kvällen var vi hembjudna till ett par som bor i Kungsbacka på middag. Jätte trevligt och god mat. Sedan var det dags för den lokala marknaden i Mil Palmeras. Där är reglerna att gubbarna tar en lite snabbare (läs ilfart) runda på marknaden för att sedan sätta sig på någon av resturanger för att dricka pilsner. Damerna går där i lung och ro för att sedan sätta sig hos gubbarna med ett glas vin eller varför inte lite sangria?
Vin drickandet slutade inte där utan fortsatte hemma framför "Mästarnas Mästare" på TV och sen när vi skulle gå ut för att försöka "fånga" månen så var den borta! Konstigt hörrni! :)

Onsdag den 31:a: En liten visit på IKEA var ju ett måste! Kul att man kan köpa sprit där. Det slutar aldrig förvåna mig att man kan köpa det precis varsomhelst, tillochmed på IKEA! Även Media Markt fick sig ett celebert besök av oss. Sedan var det dags för körsång på svenska kyrkan. Här missar man ingenting vet ni! Givetvis tittade vi på "Draknästet" när vi kom hem.

Torsdag den 1:a: Idag var det städning och tvätt som stod på schemat. Självklart också "Så ska det låta!-reprisen. Timo Räisänen är grym, så är det bara! Jag tog mig en sväng till internetcafét och när jag kom hem så promenerade vi bort till Olympia resturangen för en svalkande öl i den varma solen. Vi gick hem lagom för att titta på "Antikrundan" och "Antikmagasinet".

Fredag den 2:a: Nu var det dags för marknad i Torrevieja! Jag sprang som en dåre för att försöka hitta det jag ville ha för att jag hade satt upp mig på en lista för att klippa mig. Jag klippte mig för 5 euro. Fattar ni, 5 EURO=50 spänn. Vilket klipp! :D Hälften av vad farmor betalade! Jag klippte 10 (!) centimeter, hoppas det växer ut fort igen!
På kvällen var det "Så ska det låta" och klockan 02.00 skulle farmor och Lennart se reprisen på Millenium. Behöver jag säga att jag sov mig igenom det?

Lördag den 3:e: Påskafton! Paret från Kungsbacka kom till oss på påskmiddag. Påskpaella blev det, så nu har jag ätit paella för första gången! Kungsbackaparet gick hem lagom till att Millenium började.

Söndag den 4:e: Älskade Tilda fyller 9 år! G R A T T I S! Det var också dags för att åka lite sightseeing och fota lite grann. Jag ville fota alla deras miljader citrusträd men allt är ju inhängnat så det var inte så lätt. Vi hittade ett ställe att stanna på och om någon vill veta så har jag nu pallat citroner för första gången i mitt liv.

Måndag den 5:e: Halv storm var det, vilket gjorde att farmor bojkottade Boulen. Korsordslösning hera dagen så för att inte klättra på väggarna var det dags att gå ner till stranden för att fota lite. Min kamera tycker inte om att det blåser sand och speciellt inte när sanden letar sig in i alla små vrår. Fick förhoppningsvis lite foton som var okej! :)

Tisdag den 6:e: Förmiddagen spenderade vi med att åka ut och åka lite bil. Först körde vi ganska planlöst för att se vad för roligt man kunde hitta. När vi åkte längstmed havet kom vi på att jag inte varit ute vid La Manga och Mar Menor som vi bestämt att vi skulle åka till. Så det gjorde vi. (Ska skriva mer om det sen) När vi kom hem så kom en snubbe Lennart känner med sin fru och vi gick ner till den lokala marknaden eftersom det var tisdag. Efter det åt vi på kinesen. Där kunde man beställa mat för så många personer som man är och få in massa olika rätter. Vi åt blandannat revben, räkor, biff, kyckling och anka. Gott gott! Och när man sen hade ätit färdigt så fick man champange som tack för att vi varit där. Sjukt, men gott! :)

Onsdag den 7:e: Dags att åka tillbaka till Jerez de la Frontera! Tyckte faktiskt att det skulle bli skönt att "komma hem". Här har jag alla mina grjer, alla mina saker har en egen plats. Istället för att bo i en resväska och bäddsoffa som man måste bädda och ta bort varje dag. Bussresan denna gången var inte riktigt lika spännande som dit. Jag kan väl inte påstå att jag åt särskilt mycket men det berodde inte på mig. Det berodde på den ca 6-7 åriga flickan som satt några bord ifrån mig när jag skulle äta. Hon kräktes, rakt över bordet. Tack för den! Jag behövde faktiskt den mackan där och då men icke!
Jag tyckte iförsig mer synd om henne eftersom hennes mamma, som för det första verkade jäkligt knepig, dessutom var på toaletten. Bara hennes syster som var kanske 2 år äldre var med henne. Stackars flicka. Och mamman, vilket vredesutbrott hon fick när hon kom tillbaka! Stackars flickan bara grät och grät. Eftersom jag inte förstår spanska så har jag ingen aning om vad hon sa med efter att döma på alla andras ansikten så hanterade hon nog inte det så bra. Tur att jag inte förstod för sådana saker får mig att gå bananas! Jag landade iallafall tryggt i Jerez!

Sådär, nu har ni en härlig uppdatering precis som önskat :)
Tänkte att jag lägger upp bilder i ett nytt inlägg så det inte blir så rörigt!

Men som sagt, ett härligt pensionärsliv har alltså passerat mig. Undrar om det är så jag kommer spendera min tid på sen. I ett varmt land, med massor av goda vänner och en himla massa vin. Jag skulle inte tacka nej!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0