Relief.

Jag var hos läkaren för några år sedan för någon slags konstig kramp jag fick i ryggen. Jag vet att första gången jag kände av det var runt var 2004 och sedan följde ett antal olika undersökningar och otaliga resor till flera olika doktorer.
Alla med samma svar: Inget som var fel.
Tillslut hamnade jag hos en kvinnlig läkare på Husläkarna som efter två minuter kom på att jag är överrörlig i mina leder. Musklerna krampade för att jag var för svag i dem. Hon sa till mig att jag måste träna mycket för att kunna bära på ett barn och sedan förlösa det. Ni som känner mig vet hur gärna jag vill ha barn, gärna för flera år sedan, kan nog tänka er min panik. Jag började träna en del men sen försvann liksom manin. Trots att jag borde träna av massor av andra anledningar så har jag inte haft förmågan att rikitgt ta tag i den delen av mitt liv.

Idag hade jag tid hos samma läkare igen. Denna gången p.g.a. min huvudvärk. Jag har aldirg mött en annan människa med ett sånt enormt intresse av att verkligen, och då menar jag verkligen, hjälpa mig. Att få bukt med huvudvärken. Se till att den försvinner. Inte bara ta bort symptomen utan även orsaken. Hon sa, åter igen, till mig att det är mycket spänningshuvudvärk. Mer än så vill jag inte gå in på det hela men hon försökte verkligen hjälpa mig. Jag kan inte förklara hur skönt det var att en läkare tog det på allvar. Nu gäller det bara att försöka ge 110% för att få bort det men med väldig hjälp på vägen.

Tänk att denna fantastiska människa faktiskt är den som hjälpt mig i båda fallen. Nu mera tänker jag aldrig gå till någon annan. Tänk att hon, efter några få minuter, båda gångerna, kunnat ställa en korrekt "diagnos" och sedan se till att hjälpa mig med vart jag ska vända mig härnäst. Tänk om fler läkare hade vart som hon.

Jag inser nu när jag skriver vilken "kärleksförklaring" det blir till henne. Men vilken lättnad jag känner.
Hon har egentligen inte gjort mer än förstått, lyssnat och gett mig råd och ordination.
Men. Jag blev tagen på allvar. Ordinationen skall helt enkelt följas.

Relief.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0