Rutinerad

I torsdags morse, strax efter sjutiden vaknade jag av att alla pratade sådär lite lagom uppspelt. Ni vet, när man sover kan allt låta lite lustigt. Jag kände ändå att jag skulle gå upp och kolla vad som försegick sig. När jag kommer ner möts jag av en uppspelt Tilda som talar om för mig att vi har flera tjurar i vår trädgård. Jag går in i köket och mamma talar om samma sak för mig. Jaha, tänkte jag. Jag öppnade dörren och tänkte jag skulle kolla efter dem. Mamma säger "Värst, va du var modig då!" Vadå, undrade jag. Jag gick upp på den högre delen av vår altan och förstod vad hon menade. Tjurarna, som jag tänkte var de hyfsat små och söta som går precis framför vårt hus, var de fullvuxna (läs:enorma) som går i hagen en bit bort.

Är man van vid att bo på landet så är man. Jag satte mig på kanten och väntade tills den största kom till mig och hälsade. Mer än så vågade jag inte. Hade det vart för sisådär sex år sedan så hade jag hoppat ner, ropat på dem och gått till hagen. Då "kände" jag djuren runtom oss mer. Gick förbi dem flera gånger om dagen, till och från bussen. Dom kände mig, lite bundisar typ. Så är det inte nu.

Men det är ganska fräckt att se när bonden kommer och ropar lite på dem. Dom springer råmande mot honom precis som att de vore hur glada som helst att se honom. Där går den lilla gubben, mittemellan de enorma tjurarna. Det blir lite som på film när saker bara förändras, tjurarna såg plötsligt ut som små snälla kattungar.

Jag som alltid blivit retad för att vi bor som vi gör. Kommentarer som "Vi kan åka hem till Sanna och hennes familjemedlemmar Rosa och Mamma mu" och "Vi kan ju alltid välta kor hemma hos Sanna" hör till vardagen.
Jag märker nu att mina syskon får höra samma saker, och jag kan inte låta bli att skratta.
Tänk att jag tyckte det var så jobbigt förr, och att folk aldrig tröttna.
Tänk om man då kunde låtit bli att bry sig. Det kan man ju nu, när man är vuxen.

Att vakna av hysteri kring att ha tjurar i trädgården är faktiskt ganska mysigt. Man vet liksom att man lever iallafall.
Jag tänker tillochmed bjussa på ett foto!



Jag vill tillägga att tjuren ser bra mycket mindre ut på fotot! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0