Feria en Jerez

Idag känner jag mig ganska ordentligt seg. Igår var det dags för min första feria.
Igår eftermiddag åkte vi till ferian här i Jerez.
Det är svårt att förklara hur en feria är, man måste nästan uppleva det!
Det är ett jätteområde fullt med små "hus" som resturanger runt om har satt upp.
Alla husen är olika och här i Jerez har de en tävling om vilket som är finast. Att vinna det är ganska fint och pristigefyllt. Givetvis hade vi vårt "egna" lilla hus. IKEA hade ett rött hus med vita knutar och midsommarstänger utanför.
I alla dessa husen så finns det mat och dricka att köpa och massor av musik. I de flesta av husen är det en viss musik som man dansar sevillana. Sevillana är en typ av flamencodans som dansas här i Andaluisen och främst runt Sevilla området. Under hela ferian dansas det hela tiden av både unga och äldre. Det är verkligen jättekul att se! Och vilken stämning! Jag älskar denna typen av tillställningar!

Det som gör det hela ännu mer speciellt är att väldigt många tjejer har flamenoklänningar och den ena är inte den andra lik! Massor av färger och prickar och volanger. Jag älskar det! Hade jag haft pengar så hade jag köpt mig en sådan men det är väldigt dyrt med sådana. Från 1500 och uppåt. 
 
Tyvärr fick jag jättemegaont i magen. Antagligen p.g.a. all dricka och fet, friterad mat (typiskt för feria) så jag var väl inte direkt på topp mot slutet av kvällen. Jättetråkigt! Jag måste säga att det är ganska svårt att vara i ett annat land, med annat språk, när man inte förstår någonting alls av det. Av oss som var med igår pratar alla spanska utom jag och givetvis blir det så att de pratar spanska hela tiden, vilket blir lite konstigt. Man kan liksom inte riktigt hänga med. Jag tycker iochförsig att det var väldigt kul ändå eftersom det var en hel del att fota! :)

Sen tror jag att höjdpunkten var när lilla Elvia, 8 år, frågar mig om jag är gravid.
Är det inte underbart, NOT!
Kanske är det dags att helt sluta äta skitsaker helt enkelt. Kanske ska skaffa mig lite karaktär?

Jag har tänkt lägga upp bilder men jag tror att det får bli på facebook för det tar sån himla tid att lägga upp på bloggen. Jag tror inte att mitt tålamod räcker till alla bilder.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0