Håkan på Slottskogsvallen

  

Håkan. Eufori. Glädje. Rus. Folkfest. Kärlek.

Jag tror att det finns människor som är lite klokare än alla andra. Människor som är lite mer kärleksfulla än andra. Människor som tänker lite mer än alla andra. Människor som berör andra människor lite mer än andra. Människor som helt enkelt är lite finare än andra.
 
Håkan är finare än många andra. Jag tror att han är bland det finaste Göteborg har.
Få människor kan förmedla så mycket kärlek som han kan.

Jag har sett Håkan många gånger och visst har han alltid verkligen förmedlat sina känslor och varit fantastisk men lördagens konsert var helt klart den bästa. Han är så fin, den där Håkan.

Det som berörde mig mest under konserten var i slutet när han talade om en man han ofta såg som bar runt på en ryggsäck med massa skrot och att han alltid tänkte att gubben skulle göra sig av med all den skiten. Han sa att han sedan kom att tänka på att han gör likadant själv, fast i huvudet. Hans budskap var att försöka släppa det och fortsätta. Jag filmade det och nästan hela låten sedan.
Här hemma hos oss, på Solkullagården, är Håkan lite av vår husgud. Denna låten ska numera lyssnas på ofta.



"Fortsätt när mörkret kommer och allt gör ont
Fortsätt som ett höstlöv i vårens första flod
Som ett hjärta som vägrar sluta slå
När varje bön gått åt, fortsätt
När jag fallit tungt
På ditt minnes skrothög
Hitta mig när som helst
På samma gator som Cederhök

Blitt sparkad runt några gånger
Som en del måste bli
För att fatta vad som betyder nåt
Och vem som går att lita på
Men när du var med mig
Musiken slutade aldrig
Du bara får mig att hänga, hänga kvar

Fortsätt när de lynchat sista hoppet
Fortsätt när allt du levt för räknats ut som ett skämt
Där under träden, bakom stängslet
Finns en stig för dig, fortsätt
När du blir gammal
Och när du somnar
Med det sista de sa i din dörr
"Håkan, du var bättre förr"

Blitt sparkad runt några gånger
Som en del måste bli
För att fatta vad som betyder nåt
Och vem som går att lita på
Men när du var med mig
Musiken slutade aldrig
Du bara får mig att hänga, hänga kvar
För jag tror
När vi går genom tiden
Att allt det bästa
Inte hänt än

Jag tror
När vi går genom tiden
Att allt det bästa
Inte hänt än
Säg det, säg det, säg det igen

Jag tror
När vi går genom tiden
Att allt det bästa
Inte hänt än
Ljug för mig, ljug för mig

Jag tror
När vi går genom tiden
Att allt det bästa
Inte hänt än
Ljug för mig, ljug för mig

Och jag tror
När vi går genom tiden
Att allt det bästa
Inte hänt än
Fortsätt ljug, precis så, för mig

Jag tror
När vi går genom tiden
Att allt det bästa
Inte hänt än"


Kommentarer
Postat av: Anonym

Kära Sanna!

Först och främst Glad Midsommar! Men nu längtar jag efter fler nyheter från Solkullagården med foton på alla underbara - både stora och små - människor samt hund och katter m fl som bor där.

Puss Puss och hälsa alla!

Mormor

2011-06-24 @ 14:10:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0